Thursday 27 September 2012

Lutut oh Lutut...( nukilan rasa )

Agak berlainan post hari ini...sesungguhnya Allah sedang menguji aku ...

Setelah hampir dua tahun berehat dari sebarang aktiviti sukan..kebelakangan ini terkenang semula zaman -zaman di maktab dulu. Apa saja bidang sukan aku akan cuba libatkan diri..Dalam olahraga aku menjadi pelompat tinggi dengan lompatan yg tak seberapa tapi mampu mendapat pingat emas pada kejohanan peringkat maktab walaupun aku dikhabarkan bahawa peserta ala-ala Loo Kum Zee sedang berpraktikum. Kalau dia ada tentu aku hanya mendapat pingat perak..

Dalam bidang Tenis..aku juga mewakili maktab walaupun sebelum ini tak pernah pun pegang raket tenis. En. Ibrahim Yaakob Pensyarah Seni Visual dari Pekan menjadi jurulatih. Setiap hari kami akan berlatih di Gelanggang Tenis Taman Gelora berhampiran dengan TC..alhamdulillah..kalau orang ajak main tu boleh lah. Aku sanggup menarik diri dari latihan bola semata-mata nak main tenis dalam kejohanan maktab peringkat kebangsaan. Apabila hampir dengan kejohanan aku diserang demam yang kuat sehingga memaksa aku bercuti selama seminggu..apabila pulang ke maktab aku tidak disenaraikan untuk bermain kerana En. Yaakob berpendapat aku belum cukup sihat dan terlepas banyak latihan..Kecewa lagi. .

Ahh lupakan tenis, kini sudah tiba masa untuk kejohanan badminton KAGUM zon tengah. Pemilihan akan dijalankan dan sudah tentu banyak persaingan untuk terpilih. kejohanan dalaman dianjurkan oleh panel pemilihan. kami akan berentap sesama sendiri. itu lebih adil berbanding dengan pemilihan secara cadangan oleh pihak tertentu..sudah tentu pihak tertentu akan memilih Kroni-kroni sahaja. Alhamdulillah aku terpilih bermain dalam acara perseorangan. ..pemain perseorangan  pada umur 29 tahun dan berat badan  62 kg.

                                       Hanya ini yang tinggal ....dah tak muat badan. Teringin jugak nak
                                             pakai tapi macam sarung cempedak..apakan daya..

             KINI...aku hanya mampu mengenang nostalgia itu. Segala-galanya telah berubah seiring dengan peningkatan usia ku. aku seperti biasa dengan rutin petang selasa bermain badminton . Selepas bermain badminton, sewaktu dalam perjalanan Pulang aku teringat bahawa ada perlawanan Futsal pada sebelah malam nanti jam 9.00, sesungguhnya aku begitu letih sekali tapi tak mampu menolak kerana telah berjanji dengan kawan-kawan yang merupakan jiranku. Dalam keterujaan bermain ..tiba-tiba Lutut kiriku terasa sakit tapi aku masih mampu bermain sehingga tamat.

keesokan paginya ..aku terasa kesakitan pada bahagian lutut kiriku yang kelihatan agak bengkak. Kesakitan ini akan terasa apabila menuruni dan menaiki tangga. Aku bimbang kerana tidak dapat bersolat dengan sempurna ...kerana kesakitan. mungkin juga aku terpaksa lupakan basikal dan badminton..dan hanya membela perutku yang semakin besar ini..dengan berat 102 kg dan dengan usia yang hampir mencecah 40. Apabila usia semakin banyak...sudah tentu gaya hidup kita juga perlu lebih positif dan aktif supaya penyakit dapat dijauhkan. Mati semakin hampir tetapi kita tidak boleh hanya duduk menunggu mati. Kita perlu hidup...hidup dalam keredhaan Allah..apabila tiba ajal kita..maka kita tidak boleh lari lagi. Apa yang semua orang beriman impikan ialah mati dalam keadaan HUSNUL KHOTIMAH.

Baru sedikit saja kesakitan ..aku sudah terasa sukar. Aku harap kesakitan lututku akan pulih...LUTUT OH LUTUT.



No comments:

Post a Comment